Kompaktlastare

Avant kompaktlastare

  • Traditionellt midjestyrd - med en twist
  • Alternativ
  • Stel midja
  • Konstant varvtal
  • Redskapsutbudet
  • Teleskopbom

Traditionellt midjestyrd - med en twist

Avant är midjestyrd men med en twist! De var först med midjestyrda maskiner där du sitter på framdelen av midjan jämfört med det mer traditionella där du sitter på bakdelen. Detta har en rad fördelar. Dels är sikten betydligt bättre då du hamnar så pass långt fram att du ser ner längs lyftbommen och redskapsfästet, vilket är mer eller mindre omöjligt om du sitter på bakdelen. Det är även en stor anledning till varför Avant är betydligt mer stabil och mindre benägen att välta jämfört med liknande maskiner i samma storlek. När du svänger, använder du dig själv som motvikt åt andra sidan, något som gör att tyngdpunkten håller sig närmare maskinen även vid kraftig sväng. Detta betyder också att lyftkapaciteten är betydligt bättre vid fullt rattutslag än liknande modell där du sitter på bakdelen. Avant bedömer att det gör cirka 20% skillnad på lyftkapaciteten vid fullt rattutslag när man jämför Avant 528 och Avant R28 med i övrigt jämförbar prestanda och specifikation.

Alternativ

Att sitta på framdelen gör också att maskinerna är lägre då sitsen är framför motorn, istället för ovanpå motorn. Även detta bidrar till att du har en lägre tyngdpunkt vilket borgar för bättre stabilitet. Den enda nackdelen, och anledningen till att Avant har tagit fram en R-serie där du sitter på bakdelen, är i specialfall där du har extremt trånga utrymmen med väldigt skarpa svängar. Svängradien blir något större då du sitter på framdelen då det är själva sitsen som svänger ut som blir yttersta punkten när man svänger.

Stel midja

Avant är stum i midjan, till skillnad från traditionella större lastmaskinerna och de flesta mindre maskiner som är ledade. Avant och andra mindre maskiner är normalt sett mer högpresterande, de har högre lyftkapacitet sett till sin egen vikt. Detta gör att maskinerna lättare blir vingliga och mer benägna att välta, i synnerhet då de dessutom lyfter relativt högt. Här spelar midjan en stor roll till att hålla maskinen stabil. Att lyfta något tungt högt upp för att sedan svingas i sidled när du åker ner i ett hål i marken blir lätt farligt, något som motverkas av att midjan är stum.

Avant 225 med redskapet skopa
Avant med redskap

Konstant varvtal

Samtliga maskiner från Avant har ett handreglage för varvtal. Det andra alternativet på marknaden är att ha varvtalsreglaget kopplat till gaspedalen, att hastigheten är direkt kopplad till varvtalet. Avants lösning är en stor bonus om du vill använda hydrauliska redskap där du vill ha en konstant hastighet på redskapen oberoende av hur snabbt du kör maskinen. En sopvals bör exempelvis ha ett konstant varvtal oavsett om du saktar in lite inför en kurva. Detta påverkar också bränsleförbrukningen positivt då du kan åka förhållandevis snabbt, utan att öka varvtalet, särskilt på maskiner i modellprogrammet med dubbla hastigheter. Där kan du åka i behaglig transporthastighet på lägsta varvtal.

Redskapsutbudet

Avant har i särklass det största redskapsutbudet av samtliga kompaktlastare på marknaden, idag med närmare 250 redskap till Avant. Det är en trygghet och enkelhet för en Avant-ägare att veta att samma leverantör står bakom även redskapen. Du vet att de är utvecklade för att passa just den maskinen du har.

Avant 225 med redskapet skopa
Avant 220 med redskap

Teleskopbom

Samtliga modeller från Avant förutom 200-serien och 400-serien har teleskopiskt utskjut som standard på lyftbommen. Detta är något som används extremt mycket då du kör Avant. Det är många ägare som behöver nå en pall lite längre upp eller tippa grus i en hög vagn, men det är lätt att missa att detta används till så mycket mer, vid allt från gräsklippning där du vill nå längre ner i slänten till att trycka dig själv fri om du råkat köra fast någonstans, till att trycka på lite extra då du ska in i den frysta grushögen.

Tillverkningen

Avant-fabriken i Ylöjärvi utanför Tammerfors i Finland grundades 1991 av Risto Käkelä. Idag är Avant en av de främsta tillverkarna av midjestyrda kompaktlastare upp till 2 ton. Risto Käkelä är fortfarande VD och ägare med sin son Jani Käkelä som vice VD. Fabriken har 65 000 kvm under tak och ca 250 anställda. Produktionen börjar närma sig 5000 maskiner per år och omsättningen ligger idag på över 100 miljoner Euro motsvarande drygt 1 miljard svenska kronor.

Avant har under hela tiden haft två viktiga fokusområden – utveckling av maskinerna och redskap samt export. Idag har Avant 15 dedikerade ingenjörer som enbart arbetar med att utveckla och förbättra kommande modeller samt inte minst redskap. Alla redskap det står Avant på är utvecklade på Avant-fabriken och omsorgsfullt testade på respektive modell.

Avant 225 med redskapet skopa

Det finns inga produkter som överensstämmer med urvalet

594334