Bred botten
Med Unibodyramen får du en bredare botten vilket är bra när man t ex kör grot eller klenare material.
Skyddad slangdragning
Slangarna till drift och broms är dragen i ramen vilket gör att de är helt skyddade från yttre påverkan.
Anpassning av drag
Det finns möjlighet att anpassa vagnens drag för att optimera ekipaget tillsammans med traktorn. Välj mellan flertalet drag, bland dessa finns till exempel Y-drag med Jake-infästning.
Flyttbar grind
En hydrauliskt flyttbar grind är standard på MWD-serien. Funktionen gör det möjligt att reglera tyngdpunkten på vagnen som i sin tur påverkar trycket på traktorns drag.
Stöttor och bankar
Skotarstöttorna har en fast konstruktion och är bultade i bankarna. Skotarbankarna har taggade s.k. halkskydd för att låsa första raden stockar vilket är fördelaktigt när man skotar i besvärlig och brant terräng. De har också en övre hylla med en svetsad klack vilket förenklar sortering vid lastningen när man hanterar olika trädslag och stocksortiment.
Ramförlängning
Stor anpassningsförmåga med ramförlängning och möjlighet att flytta bankar precis där man vill och få rätt ergonomi i förhållande till kranen. Enkel och snabb justering.
Bra framkomlighet
Bra markfrigång, vilket är en förutsättning för ett högpresterande ekipage. Bra framkomlighet och mindre stillestånd på grund av fastkörningar. Bra markfrigång möjliggör också större däckstorlek.
Ramstyrning med två cylindrar
Med ramstyrning får du en följsam vagn och möjligheten att styra undan i trånga passager. Styrkan finns där även i branta sluttningar när man behöver styra upp vagnen.
Med Palms ramstyrning som består av två cylindrar som ligger väl skyddade I ramen får du en stark och driftsäker konstruktion. På MWD-vagnarna är det en styrvinkel på hela 45°.
Drivning
MWD vagnarna är utrustade med en mekanisk en diff och boggie-lådor från NAF, en modell som återfinns på flera gallringsskogsmaskiner. Den mekaniska drivningen kräver att din traktor har drivhjulsberoende kraftutag/PTO. För att vagnens drivningshastighet ska stämma med traktorns hastighet bygger man en växellåda som anpassas after vagnens och traktorns hjulstorlekar. Den monteras sedan inne i vagnens konstruktion. Det sitter en stor klokoppling mellan boggins axel och växellådan. Den styr man från vagnens styrsystem för att koppla av/på driften. Man kan även diffa vagnen vid riktig besvärlig terräng.
En stark vagn
U-ramen ger en högre vridstyvhet än singel- och dubbelram men har samtidigt en lägre egenvikt tack vare sin boxkonstruktion.
Dimensioner



 |